Riggspänning Contrast 36

Hem Forum Contrastforum Riggspänning Contrast 36

Etiketter: 

Visar 2 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #1450
      admin
      Keymaster

      Har försökt läsa på om riggspänning då vår båt hade rejält ansatta vant när vi köpte den i förra våren.

      Har nu spännt upp riggen med hjälp av en Surecheck vajerspänningsmätare till ca 15% av vajerns brottslast.

      Hur mycket spänner andra contrastägare sina riggar och hur mycket klarar båtarna? Har läst en del om gamla båtar som inte klarar av exempelvis Seldéns rekommenderade spänning på 20% av vajerns brottslast.

    • #1451
      admin
      Keymaster

      Jag har tidigare spänt upp till ca 25% men numer nöjer jag mig med 15% och detta gäller toppvanten, undervanten spänner jag inte lika hårt utan brukar hamna runt ca 10%.
      Testa lite och känn efter hur båten seglar med olika spänning i vanten.

    • #1683
      admin
      Keymaster

      Vid bryggan börjar jag med att spänna toppvanten till 15%. Eftersom spridarna är bakåtsvepta kommer mastprofilen att få en krum framåt på ca 15 cm. Denna krum minskas till ca 3-5 cm genom att spänna undervanten. Samtidigt kollar jag i mastrännan att masten blir rak i sidledes, vilket justeras med att anpassa BB resp SB vantskruvar till undervanten. Eftersom krum och andra krafter påverkar varandra får man repetera åtdragningarna ett par gånger. Resultatet blir en grundinställning anpassad för lätta vindar med i princip rak mastprofil och en liten krum . Spänningen i undervanten brukar hamna på 10 – 15%, vilket är av underordnad betydelse. Det viktiga är att mastprofilen får den önskade rakheten/krummet i förhållande till spänningen i toppvanten. Vid masttrimning för starkare vindar används akterstagsträckaren och eventuellt barduner. Efterkontroll och justering görs under segling.

      Man kan utläsa i SureChecks anvisningar och diagram att 15% är normal standard för cruisingsegling och 20% för racing. Själv har jag märkt att 20% påverkar luckor mm i inredningen.

      Metoderna och uppfattningarna är naturligtvis lika många som antalet seglare, men så här tycker jag blir bra för min cruisingsegling.

Visar 2 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.