Svar till: Batteribankslösningar Contrast 33 (Dinett)

Hem Forum Contrastforum Batteribankslösningar Contrast 33 (Dinett) Svar till: Batteribankslösningar Contrast 33 (Dinett)

#1440
admin
Keymaster

På min C33 dinette från 1980 sitter två batterier under babords koj, ett start- och ett förbrukningsbatteri.

Känns lite underdimensionerat, så det får bli ytterligare ett förbrukningsbatteri i vår. Jag är dessutom inne på att flytta batteribanken framåt och mot mitten på båten, genom att ha alla 3 under bänken till dinettesoffan. Det finns på min båt ett outnyttjat stuvutrymme nästan rakt förom motorn, bredvid dieseltanken, där det borde gå bra att stoppa in batterierna.

Det trixiga blir kanske att dra förbrukarelen till elpanelen vid navbordet. I värsta fall får man dra bak motorn och upp under babordskojen, men känns lite dumt att lägga till så många meter i onödan. Dock lite tveksam till att ta fram borren då jag inte riktigt vet hur det ser ut under durken.

Marcus, hur är kablaget mellan motor/generator och batterier draget i din båt, först bakåt och sedan under kojerna?