admin

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Storskotsskena #1809
    admin
    Keymaster

    jag har köpt Ronstan travare och det passar fint.

    som svar på: Byta durk plywood i en C36 #1735
    admin
    Keymaster

    Hej igen.

    Jag har nu tagit bort durken och den var sikad fast så det var lite pyssel att få bort den. Inget under sofforna på C33 i alla fall.

    /G:son

    som svar på: Byta durk plywood i en C36 #1715
    admin
    Keymaster

    Hej. Nu har ju vi en C33, men durken håller jag så smått på med. Fuktgenomslag underifrån gör att jag får byta i princip allt. Dessutom de underliggande regelverket lär ryka… Antagligen bara att göra exakt som de gamla bitarna såg ut, men jag kommer att fråga en träkunnig människa om det hela. Främsta durkplattan är borta sedan helgen. Jag tror att vissa skivor går under inredningen. Frågan är om de är skruvade eller ej. skulle tro någon skruv, men att det går att lirka ut dem.

    /G:son

    som svar på: Riggspänning Contrast 36 #1683
    admin
    Keymaster

    Vid bryggan börjar jag med att spänna toppvanten till 15%. Eftersom spridarna är bakåtsvepta kommer mastprofilen att få en krum framåt på ca 15 cm. Denna krum minskas till ca 3-5 cm genom att spänna undervanten. Samtidigt kollar jag i mastrännan att masten blir rak i sidledes, vilket justeras med att anpassa BB resp SB vantskruvar till undervanten. Eftersom krum och andra krafter påverkar varandra får man repetera åtdragningarna ett par gånger. Resultatet blir en grundinställning anpassad för lätta vindar med i princip rak mastprofil och en liten krum . Spänningen i undervanten brukar hamna på 10 – 15%, vilket är av underordnad betydelse. Det viktiga är att mastprofilen får den önskade rakheten/krummet i förhållande till spänningen i toppvanten. Vid masttrimning för starkare vindar används akterstagsträckaren och eventuellt barduner. Efterkontroll och justering görs under segling.

    Man kan utläsa i SureChecks anvisningar och diagram att 15% är normal standard för cruisingsegling och 20% för racing. Själv har jag märkt att 20% påverkar luckor mm i inredningen.

    Metoderna och uppfattningarna är naturligtvis lika många som antalet seglare, men så här tycker jag blir bra för min cruisingsegling.

    som svar på: Byta durk plywood i en C36 #1682
    admin
    Keymaster

    Personligen har jag ingen erfarenhet, men durken var bytt av förre ägaren då jag köpte båten. Förmodligen utfördes arbetet av Råå Varv. Den gamla durken har, åtminstone delvis, sågats av väldigt nära inredningen och de nya plywoodskivorna passats mot de gamla. De gamla skivor ligger således kvar under inredningarna. Golvlisterna täcker skarvarna till stor del.

    som svar på: Motorbyte C33 dinette-utförande #1676
    admin
    Keymaster

    Visst klarar man sig med 19hk. Det är 18hk i Md7B som jag har i båten idag. Men ska man lägga ned de pengar som det kostar att byta plus arbetet så känns det dumt att sätta i en lika ”svag” motor som man redan har (vill ju helst märka någon skillnad förutom att ha en blank fin motor under huven).

    En annan fördel med en ny motor som t.ex. Lombardinin är att de är lättare (40kg). Vilket inte är så dumt då vattenlinjen kryper upp mot akterspegeln när den är semesterpackad.

    Det jag funderar över är, vad de som har bytt stötte på för problem och vad som är värt att tänka på o.s.v.

    som svar på: Motorbyte C33 dinette-utförande #1675
    admin
    Keymaster

    Hörde någon gång (minns inte var) att man brukar rekommendera 5Hk per ton. Skulle bli 22.5Hk för en 4.5t båt som C33. Tycker iofs att det låter lite väl mycket, 19Hk borde väl räcka bra!

    som svar på: Hur demontera nedgångslucka Contrast 36? #1669
    admin
    Keymaster

    Hej,

    Kommer du ihåg hur den förliga delen av sargen är fäst i rufftaket?
    Jag hittar inga pluggar och förstår inte hur den är fastsatt.

    Hälsningar
    Lars

    som svar på: Hur demontera nedgångslucka Contrast 36? #1668
    admin
    Keymaster

    Hej
    Jag har demonterat luckan för rätt många år sedan. Har för mig att du även måste demontera den förliga delen av sargen som sitter fast i typ taket. Det var rätt så mycket skruvande vad jag kom ihåg.
    Om det inte löser sig återkommer jag när jag har tittat på hur det ser ut på min 36:a.
    Hälsningar
    Erik

    som svar på: Riggspänning Contrast 36 #1451
    admin
    Keymaster

    Jag har tidigare spänt upp till ca 25% men numer nöjer jag mig med 15% och detta gäller toppvanten, undervanten spänner jag inte lika hårt utan brukar hamna runt ca 10%.
    Testa lite och känn efter hur båten seglar med olika spänning i vanten.

    som svar på: Vattentank i C33 #1445
    admin
    Keymaster

    Vore jättebussigt! Vi är också nya ägare, så det är ju lite nervöst att börja med att sätta sågen i båten…fast mer vatten är ett måste!

    /Mattias

    som svar på: Vattentank i C33 #1444
    admin
    Keymaster

    Hej.

    Jag ska ut till båten inom någon dag. Kan kolla det och ta några bilder. Vad jag vet är att vi inte stuvar något i detta utrymme, men det kan bero på okunskap. (Vi är rätt nya ägare till båten)

    /Bo

    som svar på: Batteribankslösningar Contrast 33 (Dinett) #1443
    admin
    Keymaster

    Mätt och provat lite. 39 x 49 cm. Går precis att klämma in 3 st!

    https://www.dropbox.com/s/ul7kg5cabeyricm/Foto%202016-03-19%2016%2033%2059.jpg?dl=0

    Lite tight med slangen till länspumpen bara men får sätta dit en 90-krök.

    som svar på: Batteribankslösningar Contrast 33 (Dinett) #1442
    admin
    Keymaster

    Låter onekligen lite overkill med 17kSEK för batterier! Själv kommer jag köra på vanliga blybatterier. Det funkade i vår gamla båt, och då hade jag bara två batterier (skiljde inte på start och förbrukning) och en 50W solcell på pinne i aktern. Gör samma här, men tänkte lyxa till det med separat startbatteri den här gången.

    Har faktiskt inte kontrollmätt att det går i tre batterier, nu när du säger det! Det har jag bara utgått från att det gör (önsketänkande…). Får mäta lite noggrant i helgen!

    som svar på: Batteribankslösningar Contrast 33 (Dinett) #1441
    admin
    Keymaster

    Det är där jag också har tänkt att placera mina batterier (mellan sopkorgen och tanken. Det blir dock lite trångt att få plats med alla batterierna där. Därför var jag inne på att installera LiFePO4-batterier (12v-varianten utan BMS). Då jag inte vet hur jag ska säkerställa en bra laddning från generatorn samt det prisförslag jag fått på 17.500:- plus installationsmaterial, lutar det åt att klämma in Biltemas AGM-batterier istället. Är dock fortfarande mycket sugen på litiumbatterier (framtiden).

    Jag har idag kablaget draget bakåt och sedan fram under kojerna precis som du säger.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)